Воскресенье, 19-05-2024, 15:44
Перевод сайта 2
Выбрать язык / Choose language:
Ukranian
English
French
German
Japanese
Italian
Portuguese
Spanish
Danish
Chinese
Korean
Arabic
Czech
Estonian
Belarusian
Latvian
Greek
Finnish
Serbian
Bulgarian
Turkish
Форма входа
Меню сайта
Категории раздела
Правила игры [25]
2014
Календар свят і по
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Фильмы
Валюта
Поиск
Часы
Радио онлайн
Радио онлайн
Карта
Карта
Карта
ФОТО
Block title
Главная » Статьи » Правила игры » Правила игры

Правила гри в нарди


Правила гри в нарди

Правила для сучасних нардів був встановлені в 1743 році в Англії. Пожвавили гру нарди і надали їй сучасний вигляд, введений у 1931 році в США правило куба даве.

Правила гри в довгі та короткі нарди різняться.

Для гри в нарди використовують:

— Шашки кількістю 30 штук. Кожен гравець має по 15 (існують види гри і з меншою кількістю) шашок свого кольору. Наприклад, білі і чорні. Кольори можуть бути і іншими — головне, щоб різницю між ними було чітко видно.

— Зари, або гральні кості. Зари — це звичайні кубики з точками на гранях (від 1 до 6). Кількість зар — 2 штуки.

Нові кості бажано «обкатати»: роблять 100—200 кидків і фіксують, що випало. Те ж саме іноді варто робити і з зарами, які регулярно використовуються у грі. На хороших зарах всі очки випадають приблизно однакову кількість разів. Мабуть не варто згадувати, що цей фактор при грі в нарди дуже важливий. Точні Зари можуть коштувати до 30 $.

— Куб подвоєння (куб даве). Спеціальний кубик, що показує ставку гри. На гранях кубика даве зазначені ступені двійки: 2,4,8,16,32,64. На початку гри куб має показувати 64.

— Стакан для викидання кубиків (спільний або свій для кожного гравця).

— Дошка — ігрове поле, на якому згідно з правилами пересуваються шашки. Часто дошка являє собою твір мистецтва — виготовляється з рідкісних порід дерева або високоякісних синтетичних матеріалів, прикрашається різьбленим орнаментом, різними інкрустаціями включаючи слонову кістку, дорогоцінні метали і каміння. Ціна за дошку може становити до кількох тисяч доларів.

Дошка для гри в нарди складається з 24 вузьких витягнутих трикутників, які називаються «пунктами». Нумеруються пункти від 1 до 24, причому для кожного гравця нумерація своя. Там, де в одного гравця 24 пункт — у другого 1, і так далі.

У розпорядженні кожного гравця є 15 шашок (є різновиди гри з меншою кількістю). Умовно ігрове поле поділене на чотири чверті, по шість пунктів у кожній. Ці чверті називаються — будинок, двір, будинок супротивника, двір супротивника. Будинок і двір розділені між собою спеціальним бортом, який виступає над ігровим полем і називається бар.

Правила переміщення шашок:

Правила переміщення шашок різняться у різних видах нардів. Однак, завжди рух шашок підпорядковане 2 зарам (кубикам) — скільки випало на них очок, настільки і рухаються шашки. Кількість очок на зарах не сумується — спочатку потрібно пересунути шашку на кількість пунктів, що випала на одній кості, а потім — на кількість пунктів, що випали на інший. Коли випадає дубль (рівне значення на обох зарах) — кількість пунктів, на які можна пересунути шашки, подвоюється.

Мета гри:

Мета гри полягає в тому, щоб по черзі кидаючи зари, та переміщуючи (відповідно до кількості очок, що випали) свої шашки, пройти шашками повне коло (проти годинникової стрілки), зайти ними в будинок і викинути їх раніше, ніж це зробить суперник.

Зазвичай в нарди грають на гроші за встановленою за одне очко ставкою. За правилами за одну гру можна виграти і більше одного очка — якщо були подвоєння ставок або гра закінчилася марсом або коксом. Можна грати як окремі партії, так і матчі, які складаються з декількох ігор.

Існує десятки варіантів правил гри нарди, але всі вони поділяються на два великих класи: довгі нарди і короткі нарди. Головне відмінність — в коротких на відміну від довгих можна збивати чужі шашки.




Правила гри в довгі нарди

Довгі нарди - один з основних варіантів ігри нарди.

У кожного з гравців є по 15 шашок на своїй частині дошки вздовж лівої сторони. Шашки у вихідному положенні називаються "голова". Хід з початкового положення називається "брати з голови". З голови допускається брати лише одну шашку за хід.

При грі в довгі нарди переміщення шашок відбувається проти годинникової стрілки.

На початку гри кожен гравець кидає одну зару. Той із гравців у кого випадає більше ходить першим. При рівності очок, що випали зари кидають ще раз. Якщо після однієї гри відразу починають іншу, то її починає переможець.

Зари (кубики) кидають по черзі, таким чином, щоб обидва вони впали в одній половині ігрової дошки і стійко лягли на грань. Якщо кубики розлетілися по обох половинах дошки, або хоча б один з них впав за межі дошки, або навіть встав косо (притулившись до борту або шашки) кидок повторюється.

Якщо один із гравців, безпосередньо при кидку або перед його початком, скаже слово "кестум" - кидок оголошується недійсним.

Мета гри в довгі нарди

У грі в довгі нарди гравець повинен пройти усіма шашками повне коло (проти годинникової стрілки), зайти ними в будинок і викинути їх раніше, ніж це зробить супротивник. Будинок для кожного гравця - це остання для руху його шашок чверть дошки (з 19 по 24 пункти).

Гравець кидає одночасно два кубика. Після кидка гравець переміщує будь-яку свою шашку на число пунктів, рівне числу, що випало на одній зарі, а потім цю або будь-яку іншу шашку - на число пунктів, що випали на другий зарі. Наприклад, якщо на одному кубику випало "два", а на іншому "шість", то можна перемістити одну свою шашку на два пункти, а іншу - на шість, або можна перемістити одну шашку на всі вісім пунктів. Який хід робити спочатку (на більшу відстань або меншу) не має значення.

З "голови" можна взяти лише одну шашку. Виключення - випадки, коли однією шашкою піти не можна (вона потрапляє в "голову" суперника). Це дабл - шість-шість, чотири-чотири, три-три. В такому випадку ходять двома шашками. Для другого гравця варіантів випадіння зар, при яких з голови можна зняти дві шашки, може бути більше, так як заважати крім "голови" суперника будуть також шашки, які він вже зняв. Якщо противник першим кидком походив два-один, шість-два або п'ять-п'ять, то другий гравець може зняти другу шашку також при кидках п'ять-п'ять і шість-два

Перший хід в грі довгі нарди надає кожному гравцю виключення з вищевказаного правила. При першому ході гравець має право зняти з голови дві шашки.

Коли на обох зарах випала рівна кількість очок (дубль, куш, паш, гош), гравець грає так, як ніби кинув 4 зари і може зробити 4 ходи на число пунктів, яке випало на одному кубику.

У грі довгі нарди на один пункт можна ставити скільки завгодно шашок. На пункт, зайнятий шашками супротивника, ставити свою не можна (шашка "не йде"). Якщо чужі шашки займають всі шість клітин перед іншою шашки, то вона стає замкненою. У грі довгі нарди не заборонено будувати блоки з 6 шашок, проте всі п'ятнадцять шашок супротивника замикати не можна.

Побудова нерозривного ланцюга з шести своїх шашок є досконалим результатом для перешкоди руху шашок супротивника. Зустрічається інший варіант правил - загородження з шести шашок можна робити, тільки якщо хоча б одна з шашок суперника пройшла в будинок.

Спираючись на все вищевказане, можна сказати, що тактичне завдання кожного гравця - зайняти якомога більше пунктів своїми шашками, з метою обмежити рух шашок суперника.

У ситуації, коли шашки "не йдуть", тобто гравець не може їх пересунути на ту кількість пунктів, яке випало на зарах (шашки потрапляють на зайняті пункти), очки пропадають, і гравець пропускає хід.

Гравець не може відмовитися від можливого ходу, навіть якщо він йому не вигідний. Також гравець не може і скоротити хід, наприклад, замість 6 піти 3. У ситуації, коли гравець може виконати лише один з двох ходів, потрібно ходити далі. Менші очки згорять. Проте існує також варіант довгих нардів, де в такій ситуації гравець має право вибору.

Переможцем у цій грі вважається той, хто першим пройде повне коло і, опинившись в "вдома", викине всі свої шашки. Тей, що програв платить встановлену перед грою ставку. Нічиєї у грі довгі нарди не буває.

Викидання шашок у грі довгі нарди

"Викидати шашки" - значить робити ходи, після яких шашка опинитьсся за межами дошки. Гравець може почати викидати шашки лише тоді, коли всі вони зайшли в дім.

Викидати шашки в довгих нардах можна тільки з пунктів, номери яких відповідають очкам, що випали на зарах. Наприклад, якщо випало 6-3, гравець може викинути з дошки одну шашку з 6-го пункту і одну шашку з 3-го. У грі довгі нарди можна виводити шашки з полів меншого значення, ніж випало на зарах, тільки якщо у потрібних полях немає шашок. Наприклад: на зарах випало 6-5, а на полях 6 і 5 немає шашок, тоді можна вивести дві шашки з наступного - четвертого поля, а якщо немає і там шашок, то з третього, і так далі.

Довгі нарди з даве

При грі з кубиком даве кожен з гравців до кидка може запропонувати супротивнику здатися або підняти ставку. При цьому підняття ставки за домовленістю може бути не лише в геометричній прогресії (2-4-8-16 ...), але і в арифметичної (1,2,3,4 ...). На початку партії право такої пропозиції є у кожного гравця. Після підняття ставки за заявкою одного із суперників це право і разом з ним кубик подвоєння переходить до іншого. Інакше кажучи, пропозиції на збільшення ставки передається по черзі. При грі в довгі нарди з даве немає варіантів марс і оін.


Правила гри в короткі нарди

У коротких нардах успіх залежить від майстерності в значно більшою мірою, ніж у довгих нардах, саме тому на заході грають між собою і проводять турніри фактично лише в короткі нарди. Те ж можна сказати і про сайти для гри в нарди онлайн - всі вони пропонують короткі нарди (backgammon).

Головні відмінності гри в короткі нарди, що роблять її більш динамічною та захоплюючою, полягають у початковому розташуванню шашок та розіграшу битих шашок.

Щоб почати гру в короткі нарди, кожен з гравців кидає одну зару. Цим кидком визначається, те хто ходить першим, і те які числа для першого ходу він буде використовувати. Якщо у обох гравців випали однакові значення, кидают зари до тих пір, поки не випадуть різні. Гравець, у якого випало більше число, пересуває свої шашки у відповідності з числами на обох зарах.

У грі короткі нарди після першого ходу, гравці по черзі кидають обидві зари. Число на кожній з них говорить, на скільки пунктів, гравець може перемістити свої шашки. Шашки завжди рухаються тільки в одному напрямку - від пунктів з великими номерами до пунктів з меншими.

Пункти нумеруються для кожного гравця окремо, починаючи з дому даного гравця. Домом кожного гравця є остання для нього чверть ігрового поля, що починається з пункту, в якому спочатку гри стоїть п'ять каменів. Самий дальній пункт є 24-м, він же є і 1-м для суперника. У коротких нардах у кожного гравця є 15 шашок. На початку гри шашки у кожного гравця розташовані так: два шашки в 24-му пункті, п'ять в 13-му, три в 8-му і п'ять у 6-му.

Короткі нарди - мета гри

Мета гри в коротких нардах та сама, що і в довгих нардах - перевести всі свої шашки у свій дім, а потім зняти їх з дошки. Перший гравець, який зняв всі свої шашки, виграє партію.

1. У грі короткі нарди шашка може ставати лише на відкритий пункт - такий, що не зайнятий двома або більше шашками супротивника.

2. Числа на обох зарах обумовлюють окремі ходи. Приміром, якщо у гравця випало 4 і 6, він може піти однією шашкою на чотири поля, іншою - на шість, або однією шашкою відразу на десять (чотири плюс шість) пунктів. Останнє можливе тільки у тому випадку, коли проміжний пункт (відстань на 4 або 6 полів від початкового пункту) теж вільний.

3. У грі короткі нарди, гравець, у якого випав дубль, грає кожне з чисел на кожному з кубиків двічі. Наприклад, якщо випало 6-6, то гравець повинен зробити чотири хода по шість очок, і він може пересунути шашки у будь-якій комбінації, як вважатиме за потрібне.

4. Гравець зобов'язаний ходити обидва числа, що випали, якщо це можливо (або всі чотири, якщо випав дубль). Якщо можна зіграти лише одне число, гравець повинен зіграти його. Якщо кожне з чисел окремо можна зіграти (але не обидва разом), гравець повинен походити далі. Якщо гравець не може зробити ходу, то він його пропускає. Коли випав дубль, а гравець не може зробити всі чотири ходи, він повинен зробити всі, що можливі.

Як побити і зарядити шашку в грі короткі нарди

У грі короткі нарди пункт, зайнятий тільки однією шашкою, називається блот. Коли шашка суперника зупиняється в цьому пункті, блот вважається побитим і шашка кладеться на бар. Тому для захисту своїх шашок потрібно (якщо це можливо і дозволяє ситуація на дошці) ставити на один пункт дві шашки. Можливість складати здвоєні шашки визначається кидком гральних кубиків.

Не можна побити здвоєні шашки, або поставити туди свою. Якщо зара дає можливість піти на пункт, зайнятий більше ніж однією шашкою суперника, то шашка "не йде". Коли шість полів попереду шашки зайняті здвоєними шашками суперника, ваша шашка "замкнена". Поки існує такий заслін, рухатися вона не зможе.

Уточнення: не можна побити шашку супротивника і "сховатися", тобто не можна перемістити її тим самим ходом так, щоб вона стала на пункт з іншою своєю шашкою і стала здвоєною (захищеною від побиття).

Можна:

- Побити і накрити одну свою шашку іншою;
- Побити і піти далі на вільний пункт (не ховатися);
- Побити і викинути.

Якщо на барі знаходяться його шашки, перший обов'язок гравця - це зарядити їх у домі супротивника. Шашка повертається в гру, вступаючи на пункт, що дорівнює значенню, що випали на зарі. Наприклад, якщо в грі короткі нарди, гравцю випали 5 і 3, він має право зарядити шашку в п'ятий або в третій пункти, якщо вони вільні від двох або більше шашок суперника.

Якщо обидва пункти, що випали на кубиках, зайняті - гравець пропускає свій хід. Якщо гравець не може ввести всі шашки очки пропадають. Як тільки, всі шашки будуть зняті з бару, можна ходити звичайним манером, переміщуючи будь-яку шашку, яка вам сподобається.

Викидання шашок в грі короткі нарди

Після того, як гравець привів всі свої п'ятнадцять шашок у дім, він може почати викидати їх з дошки. У коротких нардах гравець викидає шашки, які стоять на пунктах, що відповідають очкам, що випали на зарахтак. Наприклад - випало 5 очок, можна зняти шашку з п'ятого пункту. Якщо на потрібному пункті немає жодної шашки, дозволяється переміщати шашку з пунктів менших, ніж число, яке випало на зарі.

У грі короткі нарди положення, коли той програв хто зумів викинути хоча б одну шашку, називається "оін". Програш "оін" коштує одинарну ставку. Становище, коли один гравець викинув всі свої шашки, а його супротивник не зумів викинути жодної, називається "марс". У такому випадку переможений втрачає подвоєну ставку.

Крім одинарних ігор можна грати і матчі - до встановленого числа очок.

Короткі нарди з даве

Кожен гравець перед своїм кидком може запропонувати супернику "даве" - здатися або підняти ставку. Початкове право зробити таку пропозицію мають обидва суперника. Коли пропозиція зроблена і прийнята (ставка збільшена), право зробити "даве" має той, хто його раніше прийняв. Перед початком гри суперники домовляються, як йде збільшення ставок - в геометричній (2, 4, 8 ...), чи арифметичної (1, 2, 3, 4 ...) прогресії. "Марса" при грі в короткі нарди з даве немає.

Категория: Правила игры | Добавил: Артем (15-05-2012)
Просмотров: 3590 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
7 языков
Часы
Календаря
Рейтинг блогов 200stran.ru: показано число посетителей за сегодня, онлайн, из каждой страны и за всё время Проверить ТИЦ и PR Счетчик и проверка тИЦ и PR Яндекс.Метрика
%